29 listopada br. odbyła się XLIV sesja sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego, podczas której radni skoncentrowali się na realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz strategii rozwoju Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie na lata 2023-2030. W inwestycyjnych planach jest między innymi trasa, która ma połączyć Sejny z portem w Elblągu.
Sesja sejmiku rozpoczęła się od podsumowania prac na drogach wojewódzkich. Największa modernizacja tras została zrealizowana w północnej części regionu.
– Najgorszy stan dróg mieliśmy tak naprawdę w byłym województwie elbląskim, tam też zostało poczynionych wiele inwestycji takich jak DW 503, DW 513, w tej chwili remontujemy DW 505. To są drogi, które były w bardzo złym stanie technicznym – sprawozdaje Waldemar Królikowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Zarząd zrealizował także przebudowę infrastruktury mostowej.
– Końcówka trasy 512 i most w Bartoszycach to jest to, co już się wydarzyło, ale to dla nas kluczowa droga, która połączyła tak naprawdę w północnej części województwa wchód z zachodem regionu. W tej chwili koncentrujemy się na drodze wojewódzkiej 527, która prowadzi przez Łuktę do Morąga – zaznaczył Marcin Kuchciński, wicemarszałek województwa.
W kolejnej perspektywie drogowcy chcą wykonać inwestycję łączącą Sejny z elbląskim portem.
– Potrzebna jest modernizacja drogi 653, 655 i 592 i takie projekty przygotowujemy na nową perspektywę finansową, jeśli chodzi o środki pozyskiwane z Unii Europejskiej – mówi Waldemar Królikowski.
Podczas obrad sejmiku poddano ocenie również Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
– Bardzo fajnie schodzą pieniądze na obiekty zabytkowe, ponieważ też jest taka możliwość. Dzięki temu piękne, stare kościoły Warmii i Mazur znajdujące się na tych wsiach, do których nie zawsze docierały pieniądze w należytej wysokości, mogły zmieniać na przykład dachy, uszczelniać pokrycie dachowe, dokonywać jakichś drobnych konserwacji – oceniła Bożena Ulewicz, radna sejmiku województwa.
Program jednak nie został jeszcze do końca zrealizowany, brakuje umów obejmujących inwestycje w infrastrukturę.
– Dzisiaj jeszcze pozostały konkursy o charakterze infrastrukturalnym. Szczególnie dotyczy to infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Jest to kwota znaczna, kilkadziesiąt milionów złotych do podziału, ale oczywiście zapotrzebowanie jest zawsze większe – dodaje Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.
Obecnie trwa ocena projektów, a umowy powinny zostać podpisane jeszcze w tym roku.
Źródło: TVP3 Olsztyn