Warmia i Mazury to łatwa logistyka dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturę, w tym:

  1. Sieć dróg ekspresowych i krajowych
  2. Lotnisko (loty krajowe i międzynarodowe)
  3. Port morski
  4. Sieć połączeń kolejowych
  5. Wschodnia granica Unii Europejskiej

SIEĆ DRÓG EKSPRESOWYCH I KRAJOWYCH

Ostatnie lata w województwie warmińsko-mazurskim to okres przebudowy i remonty dróg, w tym także tej najważniejszej – ekspresowej ,,siódemki”, która łączy Kraków, Warszawę i Gdańsk, częściowo przebiegając przez Warmię i Mazury, m.in. przez Nidzicę, Olsztynek, Ostródę, Pasłęk i Elbląg. Dzięki temu Warmia i Mazury charakteryzują się łatwą logistyką dzięki ekspresowej ,,siódemce” na jej całym przebiegu przez obszar województwa warmińsko-mazurskiego) oraz pozostałym drogom ekspresowym i drogom krajowym.

Sieć dróg ekspresowych jest stale rozbudowywana. W chwili obecnej w województwie jest blisko 280 kilometrów dróg ekspresowych,  w tym:

  • droga ekspresowa S7 z Warszawy do Gdańska, której całkowita część przebiegająca przez obszar województwa warmińsko-mazurskiego ma status drogi ekspresowej,
  • droga ekspresowa S16 z Grudziądza, przez Iławę, Ostródę, Olsztyn, Mrągowo, Orzysz, Ełk, która w najbliższych latach będzie rozbudowywana i docelowo droga ekspresowa będzie aż do przejścia granicznego Ogrodniki (granica państwa z Litwą),
  • droga ekspresowa S22, biegnąca z Elbląga do granica państwa z Rosją – Grzechotki Elbląg (przebieg drogi krajowej: Grzechotki – przejście graniczne z Rosją, Braniewo, Elbląg, Malbork, Gorzów Wielkopolski, aż do przejścia granicznego w Kostrzynie nad Odrą,
  • droga ekspresowa S51, Olsztyn – Olsztynek wraz z obwodnicą Olsztyna (dalszy przebieg drogi krajowej: Lidzbark Warmiński, Bartoszyce i przejście graniczne w Bezledach),
  • droga ekspresowa S61, przebiegająca przez Ełk i biegnąca do granicy państwa z Litwą (Budzisko),
  • droga nr 65 (przejście graniczne w Gołdapi, przez Olecko, Ełk, Grajewo, aż do Białegostoku i przejścia granicznego z Białorusią w Bobrownikach);

Mapa dróg ekspresowych w województwie warmińsko-mazurskim:

W województwie w budowie lub w trakcie prac przetargowych jest obecnie 56 km dróg.

W ramach projektu Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) planuje się zrealizować najważniejsze inwestycje infrastrukturalne w woj. warmińsko-mazurskim, zakładające usprawnienie powiązań komunikacyjnych w południowo-zachodniej oraz północnej części województwa warmińsko-mazurskiego:

  • S5 Ornowo – Wirwajdy – 5 km,
  • S5 Wirwajdy – granica woj. kujawsko-pomorskiego – ok. 45 km,
  • S16 Borki Wielkie – Mrągowo – 12,9 km,
  • S61 Szczuczyn – Raczki (obw. Augustowa) – 66,4 km,
  • S16 Olsztyn – Ełk – 102,8 km,
  • DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego – 17,7 km.

Aktualną mapę stanu budowy dróg w województwie można sprawdzić na stronie GDDKiA.


LOTNISKO

Od 2016 roku na terenie województwa warmińsko-mazurskiego funkcjonuje Port Lotniczy Olsztyn-Mazury.  

Lotnisko znajduje się w Szymanach, 10 km od Szczytna oraz 56 km od Olsztyna (stolicy regionu). Można się tam dostać samochodem, autobusem lub pociągiem – trasa z Szyman do Olsztyna zajmuje niecałą godzinę.

W siatce połączeń Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury znajdują się połączenia rejsowe i czartery wakacyjne. Obecnie dostępne są połączenia do:

  1. Londynu
  2. Dortmundu
  3. Düsseldorfu
  4. Wrocławia
  5. Krakowa
  6. W sezonie letnim loty czarterowe do Turcji i Egiptu.

Wciąż trwają prace nad otwarciem nowych połączeń.

Szczegóły dotyczące aktualnych połączeń oraz obsługujących ich przewoźników znajdują się na stronie www.mazuryairport.pl.

Poza ruchem pasażerskim regionalny port lotniczy kompleksowo obsługuje operacje General Aviation, w tym loty biznesowe, szkoleniowe, medyczne oraz wojskowe, a także ruch cargo.

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury to kluczowy element infrastruktury komunikacyjnej nie tylko Warmii i Mazur, ale całego regionu północno-wschodniej Polski. Inwestycje realizowane na lotnisku prowadzą do stymulacji lokalnej gospodarki oraz zwiększania potencjału inwestycyjnego woj. warmińsko-mazurskiego.


LOTNISKO W LICZBACH – ciekawostki o Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury:

  • 72 ha powierzchni wynosi obszar terenów inwestycyjnych w strefie okołolotniskowej
  • 465 ha wynosi powierzchnia terenu lotniska Olsztyn-Mazury 
  • 450 miejsc parkingowych mają do dyspozycji pasażerowie lotniska
  • 30 minut wynosi średni czas przygotowania samolotu do ponownego startu po wylądowaniu
  • 2,5 km długości ma pas startowy 
  • 01 i 19 to kierunki startów i lądowań drogi startowej lotniska Olsztyn-Mazury
  • 4 płyty postojowe dla samolotów dostępne są na lotnisku Olsztyn-Mazury
  • Bravo, Papa, Romeo, Tango i Sierra to nazwy dróg kołowania samolotów na lotnisku Olsztyn-Mazury (nazwy pochodzą z alfabetu lotniczego)
  • EPSY to kod ICAO lotniska Olsztyn-Mazury
  • SZY to kod IATA lotniska Olsztyn-Mazury
  • 2 hangary lotnicze do obsługi samolotów General Aviation wybudowano w 2021 roku
  • 600 m2 powierzchni ma każdy z hangarów lotniczych
  • 6500 m2 wynosi powierzchnia użytkowa terminala pasażerskiego 
  • 5 stanowisk check-in odprawy pasażerskiej i nadania bagażu znajduje się na terminalu
  • 500 litrów płynu do odladzania zużywa się średnio do odladzania samolotu przed startem 
  • 600 m2 powierzchni ma remiza Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej

Dowiedz się więcej o Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury na www.mazuryairport.pl.


PORT I TRANSPORT MORSKI

Warmia i Mazury posiadają dostęp do Morza Bałtyckiego dzięki portowi morskiemu w Elblągu (największy port Zalewu Wiślanego). Umożliwia on połączenia drogą morską Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską w obrębie terytorium Polski. Łączna długość nadbrzeża wynosi blisko 3,7 km. Port obsługuje zalewową i bałtycką żeglugę przybrzeżną towarową i pasażersko-turystyczną.

Port morski w Elblągu posiada połączenia kolejowe i drogowe z obwodem królewieckim, Warszawą, Gdańskiem, Olsztynem, Malborkiem i Braniewem. Na jego terenie funkcjonują Straż Graniczna, Urząd Celny, Kapitanat Portu, Zarząd Portu Morskiego i Placówka Kontroli Fitosanitarnej;

W porcie znajduje się 5 basenówstocznia remontowa, suwnica o udźwigu 150 tonobrotnica statków o długości 120 metrów, bocznica kolejowa oraz terminale przeładunkowy i pasażerski.

Kanał umożliwia dostęp do Elbląga statkom morskim o długości 100 metrów (lub 180 m – zestaw barek), szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 metra.


SIEĆ LINII KOLEJOWYCH

Gęsta sieć linii kolejowych o długości ponad 1,2 tys. km, tworzy siatkę połączeń obejmujących swoim zasięgiem obszar całej Warmii i Mazur. Zapewnia połączenia pomiędzy największymi miastami regionu i głównymi miastami w Polsce, z Braniewa i Elbląga można natomiast dojechać pociągiem do obwodu królewieckiego. W regionie funkcjonuje także Logistic Terminal Braniewo – największy i najnowocześniejszy terminal przeładunkowy na granicy polsko-rosyjskiej, zapewniający wysoką jakość infrastruktury maszyn, potencjał przeładunkowy i efektywność oraz nowoczesność rozwiązań. Terminal położony jest bezpośrednio w sąsiedztwie przejścia granicznego Braniewo – Mamonowo. Zajmuje powierzchnię 32 ha i świadczy usługi w zakresie przeładunku, konfekcjonowania, magazynowania, spedycji i obsługi logistycznej towarów oraz odprawy celnej.


WSCHODNIA GRANICA UNII EUROPEJSKIEJ

Warmia i Mazury stanowią również wschodnią granicę Unii Europejskiej – z obwodem królewieckim łączy nas dziewięć przejść granicznych: drogowych (Bezledy, Gołdap, Gronowo, Grzechotki), kolejowych (Braniewo, Głomno i Skandawa) oraz morskich (Elbląg i Frombork);