W marcu rozpoczęła się modernizacji stacji Olsztyn Główny. Pierwszym etapem prac jest przebudowa peronów i torów. Pojawiają się nowe tory, rozjazdy i elementy sieci trakcyjnej.
Przebudowa trakcji i peronów
Prace rozpoczęły się od budowy nowego peronu nr 4 i na chwilę obecną domykana jest jego 300-metrowa konstrukcja oraz układane są pierwsze płyty nawierzchni. Peron ma być oddany podróżnym do użytku jesienią tego roku.
Ruszyły również prace na połowie peronu nr 3, które rozpoczęły się od demontażu zabytkowej wiaty; zostanie ona zabezpieczona i poddana renowacji. Następny etap będzie oznaczał rozbiórkę połowy peronu, natomiast z drugiej połowy peronu w dalszym ciągu korzystają podróżni. Na koniec wiaty powrócą na perony, ponieważ są objęte ochroną konserwatorską.
Tuż obok peronów trwają prace związane z przebudową torów i sieci trakcyjnej, układane są kolejne elementy, które zapewnią sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych. Z informacji zespołu prasowego PKP PLK wynika, iż na stacji Olsztyn Główny jest już łącznie ok. 4 km nowych torów i podkładów oraz 20 rozjazdów. Montowane są także kolejne słupy i bramki, na których rozwieszana jest sieć trakcyjna. Ponadto położono już 1,5 km okablowania systemu sterowania ruchem kolejowym.
Nowe przejście dla mieszkańców
Co istotne dla mieszkańców Olsztyna, na dworzec i na perony będzie można się dostać też od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, ponieważ powstaje tam nowe przejście podziemne o długości aż 140 metrów (o 100 metrów dłuższe niż dotychczasowe). Przejście podziemne będzie szersze i wyższe, zostanie również wyposażone w windy i schody ruchome.
Wart podkreślenia jest fakt, iż wszystkie prace odbywają się pod ruchem, ponieważ pociągi kursują zgodnie z rozkładem. Zakończenie modernizacji stacji planowane jest na 2024 rok.
Odkąd kolejarze oddali do użytku dworzec tymczasowy, jest nadzieja, że równie szybko zacznie powstawać nowy dworzec. Wynika to z tego, że obydwie inwestycje realizuje ta sama firma, czyli poznański Torpol. Jednak prace rozbiórkowe obecnego dworca jeszcze się nie zaczęły.
Podróżni skorzystają z dworca w II połowie 2023 roku
Według wcześniejszych informacji Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP SA, planowany termin otwarcia nowego dworca dla podróżnych to druga połowa 2023 roku, a koszt inwestycji wynosi 71 mln zł brutto. Budynek zostanie wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą i będzie składał się z trzech kondygnacji – jednej podziemnej i dwóch nadziemnych (w najwyższym punkcie będzie miał 12 m wysokości). Wyglądem będzie przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur.
Modernizacja stacji Olsztyn Główny i budowa nowego dworca pochłoną ok. 550 mln zł – inwestycje są dofinansowane z funduszy unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Źródło informacji i grafiki: Dziennik Elbląski