Komisja Europejska oficjalnie zgodziła się na przeznaczenie unijnych środków z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027 na rozwój Portu Morskiego w Elblągu. Do miasta może trafić nawet 38 mln euro, które pozwolą na realizację kluczowych inwestycji zwiększających potencjał portu. Jak podkreślają samorządowcy, to decyzja o ogromnym znaczeniu zarówno dla Elbląga, jak i całego regionu.

Przełomowa decyzja dla portu i regionu

Celem planowanych inwestycji jest pełne otwarcie portu na morze, tak aby mogły do niego wpływać większe jednostki, a zaplecze techniczne było zdolne do ich obsługi. Projekt obejmuje m.in.:

  • powiększenie istniejącego terminala składowo-przeładunkowego,
  • budowę drugiego terminala z dostępem do bocznicy kolejowej przy ul. Żytniej,
  • rozbudowę dróg dojazdowych do portu.

Dotychczas zgoda Komisji Europejskiej była wstrzymywana z uwagi na wątpliwości dotyczące m.in. budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, opłacalności planowanych inwestycji i ich wpływu na środowisko. Podczas śródokresowego przeglądu programu FEWiM analizy wykazały jednak jednoznacznie, że rozwój elbląskiego portu nie zagraża środowisku, a ma kluczowe znaczenie dla rozwoju północno-wschodniej Polski. W efekcie KE umożliwiła finansowanie projektu w ramach Priorytetu 4 – Mobilność regionalna.

Wsparcie europejskie i współpraca wielu środowisk

Czekaliśmy na tę decyzję. To wielki sukces nie tylko dla miasta, ale całego regionu – podkreślił marszałek województwa Marcin Kuchciński podczas konferencji zorganizowanej w porcie elbląskim. Dodał, że negocjacje z Komisją Europejską były wymagające, ale prowadzone zespołowo. Szczególne podziękowania skierował do europosła Jacka Protasa, którego wsparcie w Brukseli nazwał kluczowym.

Znaczącym argumentem w rozmowach była również nowa sytuacja geopolityczna i strategiczna rola portu w regionie graniczącym z państwem prowadzącym agresję na Ukrainę. Potwierdzeniem rangi projektu było oficjalne poparcie rządowe – zarówno ze strony Ministra Infrastruktury, jak i Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej.

Zaczęliśmy od poprawy atmosfery wokół portu i przekonania decydentów o jego roli w sieci portów polskich i europejskich – zaznaczył europoseł Jacek Protas, przypominając jednocześnie, że wcześniejsze działania związane z przekopem Mierzei Wiślanej wzbudzały poważne zastrzeżenia Komisji Europejskiej.

Szansa, którą trzeba wykorzystać

Przyznanie 38 mln euro w programie nie oznacza jeszcze automatycznego wsparcia inwestycji – to dopiero możliwość ich sfinansowania, zależna od dalszego przygotowania dokumentacji i projektów.

To największy bodziec rozwojowy od 50 lat – mówi prezydent Elbląga Michał Missan, przypominając, że podobnej skali impuls rozwojowy miasto odczuło ostatnio w 1975 roku, wraz z powstaniem województwa elbląskiego. – Zrobię wszystko, aby tej szansy nie zmarnować.

Nowe perspektywy dla Zalewu Wiślanego i całego regionu

Inwestycje realizowane i planowane wokół Zalewu Wiślanego, w tym w Elblągu, stanowią spójny zestaw działań, które – niezależnie od sytuacji międzynarodowej – mają stworzyć warunki dla stabilnego, długofalowego rozwoju. Otworzą również możliwości pełnego wykorzystania potencjału gospodarczego i transportowego tej części województwa warmińsko-mazurskiego.

Decyzja Komisji Europejskiej to zatem zielone światło dla jednego z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie i krok w stronę nowego rozdziału w historii portu elbląskiego.

Źródło: warmia.mazury.pl