Postępy prac na modernizowanej stacji kolejowej Olsztyn Główny są widoczne gołym okiem. Na ten moment podróżni korzystają już między innymi z przebudowanego peronu nr 4, a dawny dworzec, który służył ponad 51 lat, zniknął z powierzchni ziemi. W jego miejscu powstaje nowoczesny i funkcjonalny budynek.

Perony

Zmodernizowane stacje i przystanki z wygodnym dostępem do peronów dla wszystkich pasażerów zachęcają do codziennych podróży pociągami w województwie warmińsko–mazurskim. Sprawne wykorzystanie przez PLK S.A. środków unijnych oraz budżetowych poprawia w efekcie dostęp do ekologicznego środka transportu.

Na stacji Olsztyn Główny podróżni od kwietnia br. korzystają z przebudowanego peronu nr 4. Aktualnie prace koncentrują się m. in. na peronie nr 3, którego oddanie do użytku planowane jest do końca sierpnia.

Tunel

Prace postępują również przy przebudowie przejścia podziemnego od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, które będzie szersze i wyższe.

Gotowych jest 6 z 10 segmentów tunelu. Z przejścia na perony prowadzić będą windy i ruchome schody, co ułatwi dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stacja stanie się bardziej dostępna także dla wszystkich mieszkańców osiedla Zatorze.

Tory

Na stacji gotowych jest także ponad 21 km torów (z 28 km) oraz 84 rozjazdy (ze 116) wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Wykonawca zrealizował prace rozbiórkowe peronu nr 3, połowy peronu nr 2 oraz torów nr 1 i 3, co umożliwi budowę kolejnych segmentów przejścia pod torami oraz nowych torów i peronów. Ruszyły także prace przy budowie nastawni.

Nowy budynek dworca

Obecnie wciąż trwają prace nad budową nowego budynku dworca. Zostanie wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą. Budynek będzie składał się z trzech kondygnacji — jednej podziemnej i dwóch nadziemnych, a w najwyższym punkcie będzie miał 12 m wysokości. Budynek wyglądem będzie przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur.

Zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków w trakcie remontu dworca zajęto się także wiatą. Oczyszczono i pomalowano stalowe filary oraz odbudowano drewniane zadaszenie, które ochroni podróżnych przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Są ławki, nowe oznakowanie oraz gabloty na rozkłady jazdy i istotne informacje. Podróżni, mimo realizowanego szerokiego zakresu robót, mają zapewniony dostęp do pociągów a o drogach dojścia informują znaki i tablice.

Zadanie o wartości ok. 400 mln dofinansowane jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie przebudowy stacji Olsztyn Główny ma nastąpić w 2024 roku.

Źródło: gazetaolsztynska.pl