Już niebawem ruszają kolejne inicjatywy programu gospodarczego towarzyszącego udziałowi Polski w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju. Oferta składa się z 13 narzędzi wsparcia, skierowanych do polskich przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać biznes w krajach Zatoki Perskiej, wykorzystując udział Polski w tym największym promocyjno-wystawienniczym wydarzeniu na świecie.

Pierwsza z inicjatyw – program Go to Brand Expo 2020 realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości – startuje już 27 stycznia.


Expo 2020 w Dubaju, które ze względu na pandemię koronawirusa zostało przełożone o rok i potrwa od 1.10.2021 do 31.03.2022, będzie jedną z pierwszych na tak ogromną skalę imprez o charakterze stacjonarnym. Organizatorzy spodziewają się 18 milionów gości, którzy złożą 25 milionów wizyt.

Program gospodarczy to kluczowy element polskich przygotowań do Expo 2020 w Dubaju. Głównym celem przedsięwzięcia jest promocja gospodarcza polskich firm oraz wsparcie w nawiązaniu i utrzymywaniu relacji biznesowych z partnerami na Bliskim Wschodzie. To założenie wynikające wprost z Koncepcji Programowej udziału Polski w Expo 2020 w Dubaju, która została przyjęta przez Radę Ministrów w 2018 roku oraz potwierdzona poprzez aktualizację w grudniu 2020 roku.

– Komponując program gospodarczy, dążyliśmy do tego, by stał się dla polskich przedsiębiorców impulsem do realizacji aspiracji eksportowych. Ofertę współpracy kierujemy zarówno do małych i średnich przedsiębiorstw, jak i dużych korporacji. Wydaje się, że w nadchodzącym roku nie będzie lepszego kontekstu do promocji biznesu na rynkach arabskich.  Expo 2020 w Dubaju staje się parasolem dla wielu inicjatyw – od dyplomatycznych, przez gospodarcze, naukowe, aż po kulturalne. Na wszystkich tych płaszczyznach budujemy wielobarwny przekaz o naszym kraju, który będziemy prezentować w Pawilonie Polski oraz podczas wielu wydarzeń, które zaplanowaliśmy na pół roku Wystawy. Ich zwieńczeniem będzie Dzień Polski oraz Forum Gospodarcze Polska-Zjednoczone Emiraty Arabskie (6–7 grudnia 2021 r.) – mówi Adrian Malinowski, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju.

Propozycja wsparcia jest kierowana w szczególności do branż, które zostały zidentyfikowane jako branże o największym potencjale eksportowym na rynki Bliskiego Wschodu, tj. sprzęt medyczny, kosmetyki, „Moda Polska” (odzież, obuwie, galanteria, sektor jubilerski), IT/ICT, gamedev, meble, biotechnologia i farmaceutyki, usługi prozdrowotne, polskie specjalności żywnościowe, branża budowlana, jachty i łodzie rekreacyjne, zielone technologie, turystyka, mobilność i elektromobilność.            

Oferta dla przedsiębiorców została przygotowana we współpracy z wieloma instytucjami, m.in. Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii, Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, a także Urzędami Marszałkowskimi. Zestaw narzędzi obejmuje wsparcie promocyjne, organizacyjne i finansowe, dając również możliwość poszerzenia wiedzy nt. rynków arabskich oraz okazję do nawiązania kontaktów biznesowych. Szczegóły programu gospodarczego będą na bieżąco prezentowane na stronie www.expo.gov.pl.

– Zbliżająca się Wystawa Światowa w Dubaju to dla polskich MŚP szansa, by zaistnieć na światowych rynkach. Stąd idea wsparcia promocji polskich marek w sprawdzonej już przez przedsiębiorców formule konkursu Go to Brand – mówi Marcin Czyża, wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Ambasador udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju. – Konkurs, z którym startujemy 27 stycznia, jest jednym z najważniejszych elementów Programu Gospodarczego towarzyszącego udziałowi Polski w tegorocznym Expo. To dla naszych firm szansa na pokonanie trudności wywołanych pandemią przez znalezienie nowych rynków zbytu, pozyskanie partnerów biznesowych oraz budowanie silnych i trwałych relacji handlowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i regionie Zatoki Perskiej – dodaje Marcin Czyża.

13  inicjatyw programu gospodarczego

  1. Go to Brand Expo 2020

Program realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, który daje przedsiębiorcom możliwość uzyskania wsparcia finansowego na promocję marek produktowych, między innymi podczas Wystawy Światowej EXPO w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach konkursu wynosi 50 mln zł. Ogłoszenie konkursu już 27 stycznia 2021 r. Wnioski będą przyjmowane od 26 lutego do 29 marca 2021 roku.
Szczegóły: www.parp.gov.pl.


  1. Program partnerski

Program partnerstwa komercyjnego dla firm prywatnych. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w całej historii udziału Polski w Wystawach Światowych, które angażuje firmy w charakterze Partnerów-Sponsorów Wydarzeń, Partnerów Wyposażenia Pawilonu Polski, oraz Partnerów Wydarzeń Branżowych. Do tej pory nawiązaliśmy współpracę z kilkudziesięcioma firmami. Trzecia edycja programu ruszy w pierwszym kwartale 2021 roku.


  1. Forum Gospodarcze Polska – ZEA

Kulminacyjny moment całego programu gospodarczego, zaplanowany na 6 grudnia 2021 roku (w sąsiedztwie Dnia Polski, który odbędzie się 7 grudnia 2021 roku). Udział w wydarzeniu zapowiedzieli przedstawiciele najwyższych władz państwowych. W programie zaplanowano m.in. podpisanie umów dwustronnych, panele biznesowe, sesje biznesowe b2b. Do udziału w wydarzeniu zapraszamy m.in. przedsiębiorców korzystających ze wsparcia w ramach programu Go to Brand Expo 2020.


  1. Rezerwacja przestrzeni na spotkania biznesowe

Polskim przedsiębiorcom udostępniamy możliwość organizacji spotkań biznesowych w Pawilonie Polski. Poprzez proste narzędzie online na stronie www.expo.gov.pl będzie możliwość rezerwacji przestrzeni biznesowych: salonu VIP oraz sali konferencyjnej na 70 os. System rezerwacyjny zostanie uruchomiony w pierwszym kwartale 2021 r. 

  1. Webinaria

Przedsiębiorców, którzy pragną poszerzyć wiedzę o warunkach ekspansji zagranicznej w krajach Zatoki Perskiej zapraszamy do uczestnictwa w spotkaniach on-line. Cykl webinariów będzie realizowany w II i III kwartale 2021 roku.


  1. Raporty branżowe

Z myślą o partnerach biznesowych z całego świata zainteresowanych współpracą z polskimi przedsiębiorcami, opracowujemy raporty branżowe, które złożą się na kompleksową prezentację branż i firm z największym potencjałem eksportowym na rynki Bliskiego Wschodu. Raporty będą prezentowane  na stronie expo.gov.pl oraz podczas wydarzeń gospodarczych towarzyszących Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju.


  1. Komisja Gospodarcza Polska-ZEA

Wydarzenie, którego celem będzie ożywienie relacji gospodarczych między ZEA a Polską. Komisja została powołana na podstawie umowy o współpracy gospodarczej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, podpisanej 22 kwietnia 2012 r. Dotychczas odbyły się dwa posiedzenia Komisji – ostatnie w Abu Dhabi w dniach 29–30.04.2015 r. Wydarzenie odbędzie się w Polsce przed rozpoczęciem Wystawy Światowej.


  1. B2B App Expo

Organizator Wystawy oferuje przedsiębiorcom z całego świata możliwość korzystania z aplikacji, umożliwiającej nawiązanie kontaktów biznesowych z partnerami z całego świata. Aplikacja będzie dostępna od marca 2021 roku.
Szczegóły na stronie organizatora Expo 2020 Dubai: www.expo2020dubai.com.


  1. Stoiska narodowe na targach branżowych w ZEA

Zarówno przed, jak i w trakcie i po Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju planowany jest udział Polski w najważniejszych wydarzeniach targowych na terenie ZEA, m.in. Arab Health, Gulfood, BIG 5, Gitex, Dubai Boat Show, Beauty World Middle East, Hotel Show, Bride Show.  Przedsiębiorcy chcący uzyskać dofinansowanie na udział w targach branżowych, na których Polska będzie miała własne stoiska narodowe, mogą wziąć udział w programie Go to Brand Expo 2020.
Lista targów dostępna jest tu: www.gov.pl.


  1. Polish Games Show

Potencjał polskiej branży gamedev, zarówno w ujęciu komercyjnym, jak i artystycznym, zaprezentujemy podczas Expo 2020 w Dubaju w ramach tygodniowego cyklu wydarzeń, obejmującego zarówno prezentację polskich gier, producentów, jak i konkursy czy warsztaty z projektowania gier. Szczegółowe możliwości udziału w tej inicjatywie zostaną przedstawione wkrótce. Wydarzenie odbędzie się na początku marca 2022 r.


  1. Zamówienia publiczne

Zachęcamy do udziału w przetargach związanych z przygotowaniem udziału Polski w EXPO 2020 w Dubaju. W latach 2021–2022 do zakontraktowania usługi o wartości ok. 25 mln zł. Zapraszamy do śledzenia Biuletynu Informacji Publicznej PAIH: www.paih.gov.pl.

  1. Wsparcie regionalne

Program regionalny towarzyszący udziałowi Polski w Expo 2020 w Dubaju tworzony jest we współpracy z 10 urzędami marszałkowskimi: Podlaskie, Dolnośląskie, Warmińsko-Mazurskie, Podkarpackie, Lubelskie, Lubuskie, Pomorskie, Śląskie, Łódzkie, Kujawsko-Pomorskie. Każdy z nich przygotowuje tygodniową ekspozycję w strefie wystaw czasowych Pawilonu Polski.


  1. Tygodnie tematyczne

Na 6 miesięcy Wystawy organizator zaplanował 10 tygodni tematycznych: Kosmos, Klimat i bioróżnorodność, Rozwój miast i wsi, Tolerancja i inkluzywność, Wiedza i nauka, Podróże, Globalne cele zrównoważonego rozwoju, Zdrowie i uroda, Żywność, Woda. Wizytę na Expo 2020 warto zaplanować w terminie odpowiadającym tematycznie obszarowi biznesowemu.

Informacja pochodzi ze strony expo.gov.pl.