W 2024 roku na inwestycje drogowe w województwie warmińsko-mazurskim przeznaczone zostały fundusze w wysokości 780 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddała do użytkowania nowy odcinek drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo, który ma niemal 13 km długości. Projekt obejmował budowę drogi szybkiego ruchu, łączącą istniejący odcinek S16 w rejonie Borek Wielkich z obwodnicą Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59 (DK59). Obecnie trwają także prace nad innymi projektami drogowymi w regionie.

GDDKiA kontynuuje przygotowania do budowy i rozbudowy ponad 270 km dróg. W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku) trwają prace nad odcinkami S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk oraz S5 Ostróda – Nowe Marzy.

Kolejnym krokiem są przygotowania dokumentacji dla rozbudowy dróg krajowych takich jak DK53 Olsztyn – Szczytno, DK57 Szczytno – Szymany, DK51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński, a także DK22 Fiszewo – Elbląg z obwodnicą Jegłownika. Z kolei projekty kilku mniejszych zadań modernizacyjnych są na etapie przygotowań.

Wzdłuż istniejącej drogi krajowej DK16 pomiędzy Olsztynem a Biskupcem, oddanej do użytku w 2010 roku, powstaje droga ekspresowa S16 o długości niemal 30 km. Realizacja została podzielona na dwa etapy: Olsztyn – Barczewo oraz Barczewo – Biskupiec. W czerwcu tego roku podpisano umowę na odcinek Barczewo – Biskupiec (ponad 18 km), a we wrześniu umowę na Olsztyn – Barczewo (ponad 11 km). Dzięki temu zakończono proces przetargowy, a teraz przechodzi się do realizacji inwestycji.

W regionie zaplanowano pięć nowych obwodnic w ramach rządowego programu budowy stu obwodnic. Na liście rezerwowej znajduje się obwodnica Dobrego Miasta. Obwodnica Smolajn została oddana do użytku w sierpniu 2022 r., a obecnie realizowana jest obwodnica Gąsek. Z kolei w 2025 roku ogłoszony zostanie przetarg na budowę obwodnicy Pisza. Dla obwodnicy Szczytna trwa postępowanie administracyjne dotyczące decyzji środowiskowej.

W 2024 roku zakończono prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla obwodnicy Olsztyna. Obecnie trwa procedura odbioru dokumentacji. W przyszłym roku wybrany zostanie najbardziej korzystny wariant inwestycji, a wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) zostanie złożony. Również w 2024 r. ma zostać wybrany wariant przebiegu obwodnicy Dobrego Miasta.

W sierpniu 2023 r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Gąsek. Projekt obejmuje budowę samej obwodnicy, dodatkowych jezdni, przebudowę dróg publicznych, wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach inwestycji zaplanowano także oświetlenie, oznakowanie oraz urządzenia poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zakończenie prac projektowych oraz robót budowlanych przewidziane jest na sierpień 2027 roku, z wyjątkiem okresów zimowych.

Zakończono również analizę trzech wariantów przebiegu obwodnicy w korytarzu zachodnim Olsztyna. Wybór wariantu do realizacji oparty będzie na kryteriach technicznych, ekonomicznych, społecznych, środowiskowych, funkcjonalnych oraz ruchowych. Planowany okres realizacji tej inwestycji to lata 2028-2032.

W przypadku obwodnicy Pisza, planowane jest rozpoczęcie budowy w 2026 roku, a zakończenie inwestycji i oddanie obwodnicy do ruchu w 2029 roku. Natomiast dla obwodnicy Szczytna, rozpoczęcie prac przewidywane jest na 2029 rok, a zakończenie na 2031 rok. Zadanie to będzie realizowane w tradycyjnym systemie.

Źródło: gazetaolsztynska.pl