Miasto Olsztyn ogłosiło przetarg na wyłonienie wykonawcy tunelu pod linią kolejową nr 353, między ulicą Lubelską a ul. Zientary-Malewskiej. To jeden pierwszych, ważnych kroków w kierunku lepszego skomunikowania Olsztyńskiego Parku Przemysłowego oraz terenów inwestycyjnych położonych w tamtej części miasta i jeszcze lepszych warunków do inwestowania w Olsztynie.

W ubiegłym roku miasto otrzymało 90 mln dotacji z Polskiego Ładu na zagospodarowanie terenów przemysłowych we wschodniej części miasta (mowa tu m.in. o 65-hektarowym terenie – dawnym torze motocrossowym między ul. Marii Zientary-Malewskiej a ul. Lubelską). Pozwoliło to choć częściowo zacząć realizację planów dotyczących zagospodarowania terenów przemysłowych we wschodniej części Olsztyna obok Jeziora Trackiego.

– Te pieniądze nie pozwolą jeszcze na zbudowanie pełnej infrastruktury, ale zdecydowanie nas do niej przybliżą, między innym komunikując Track z ulicą Lubelską i obwodnicą – mówił wówczas w październiku ówczesny prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.

Tunel czy wiadukt?

Ratusz na początku roku informował, że będzie budowana nowa przeprawa na Zatorze. Wtedy nie było jednak wiadomo, jaką ma przybrać formę – tunelu czy wiaduktu. Początkowo szacowano, że wiadukt mógłby być tańszy, ostatecznie analizy wykazały, że korzystniejsza będzie przeprawa pod, a nie nad torami. Głownie ze względu na istniejącą infrastrukturę kolejową i energetyczną.

Będzie to tunel. Z powodów technicznych, jest to lepsze rozwiązanie w tym miejscu. Konsultowaliśmy to z ekspertami, którzy zbadali możliwości technologiczne, ale też pod kątem finansowy i eksperci mówią, że jednak tunel

– stwierdził prezydent Olsztyna Robert Szewczyk.

Na początku lipca miasto ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie połączenia drogowego od dojazdu do Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi (przy ul. Lubelskiej) do ul. Zientary-Malewskiej. Tunel będzie przebiegał pod linią kolejową nr 353.

Nie tylko tunel. Drogi, rondo, oświetlenie, przebudowa sieci

Zakres prac obejmuje nie tylko liczący 32 m długości tunel, ale również budowę 1,35 km dróg. Ponadto plan zakłada:

  • przebudowę odcinka ulicy Zientary Malewskiej – droga powiatowa 1448N wraz z budową ronda,
  • budowę ronda w ciągu projektowanej ulicy klasy L,
  • budowę dwóch par zatok autobusowych,
  • budowę parkingu w obrębie ZGOK,
  • przebudowę przepustu,
  • budowę odwodnienia,
  • budowę oświetlenia ulic i skrzyżowań,
  • budowę kanału technologicznego,
  • budowę i przebudowę sieci: kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowych, gazowych, elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych,
  • wycinkę drzew i krzewów,
  • nasadzenia kompensacyjne i roboty związane z przesadzeniem drzew.

Wykonawcy mogą składać oferty do 20 sierpnia na składanie ofert. Miasto szacuje, że koszt inwestycji wyniesie ok. 75 milionów złotych. Sama budowa ma zająć niecałe 3 lata do momentu podpisania umowy.