Firma PORR rozbuduje ponad 18-kilometrowy odcinek DK16 od Barczewa do Biskupca. W ramach umowy podpisanej w ubiegłym tygodniu o wartości ok. 457 mln zł dobuduje drugą jezdnię, dostosowując trasę do parametrów drogi ekspresowej.
Budowa funkcjonującej obecnie DK16 odcinka Barczewo – Biskupiec została zakończona w 2010 roku. Na podstawie nowej umowy zostanie dobudowana druga jezdnia, przebudowana będzie również konstrukcja niektórych odcinków. Powstaną również dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów.
Prace obejmą trasę o długości 18,2 km wraz z odcinkami węzłowymi w Kromerowie oraz Biskupcu.
Powstanie także obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec oraz MOP-y w okolicy Nowego Marcinkowa.
W ramach prowadzonych prac wykonawca w jak największym stopniu wykorzysta destrukt asfaltowy pozyskany z rozbiórki obecnej DK16 i ponownie wykorzysta go do nowej nawierzchni przy zachowaniu wysokich parametrów jakościowych. Powstanie również samowystarczalne oświetlenie węzłów wykorzystujące odnawialne źródła energii.
Wykonawca będzie miał 39 miesięcy na wykonanie zadania, licząc od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych. Kierowcy przebudowaną drogą pojadą w połowie 2028 r.
W pierwszej kolejności opracowana zostanie dokumentacja projektowa niezbędna do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jej uzyskanie pozwoli rozpocząć prace budowlane (same procedury potrwają ok. 17 miesięcy).
Olsztyn Wschód – Barczewo, ciąg dalszy procedury przetargowej
Podpisana umowa to część z przewidzianych działań na blisko 30-kilometrowym odcinku obecnej DK16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem. Trwa procedura przetargowa dla ponad 11-kilometrowego odcinka S16 Olsztyn Wschód – Barczewo. Zgodnie z wyrokiem KIO trwa ponowna weryfikacja ofert wykonawców pod względem ich treści i zgodności z dokumentami zamówienia.
S16 ważny łącznik dla północno-wschodniej Polski
W budowie znajduje się odcinek Borki Wielkie – Mrągowo, którego całkowite ukończenie jest planowane na III kwartał tego roku. Na etapie prac przygotowawczych znajduje się odcinek Mrągowo – Ełk – obecnie trwa analiza pisma RDOŚ w sprawie przebiegu tej trasy w wariancie C.
Ekspresowa szesnastka połączy najważniejsze ośrodki północno-wschodniej Polski: Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława i Ostródę, z trasami układu południkowego. S16 będzie też elementem transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), zapewniającej dostępność i łączność wszystkich regionów Unii oraz wzmacniającej spójność społeczną i gospodarczą pomiędzy nimi. Trasa stanie się najkrótszą drogą tranzytową między Berlinem, a państwami bałtyckimi. Stanowić będzie główny kanał transportowy regionu dla firm. Umożliwi też łatwiejszy dojazd dla ruchu turystycznego. S16 stanie się kręgosłupem, do którego podłączone są lokalne drogi biegnące na osi północ-południe.
Źródło: GDDKiA Olsztyn