Odcinek S16 z Borek Wielkich do Mrągowa jest już otwarty. Powstało tam 13 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej i 3 kilometry jednojezdniowej obwodnicy Mrągowa.

Rozbudowa i dwa węzły

Nowy odcinek przebiega przez Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie omija Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Powstały także dwa węzły w Sorkwitach i Bagienicach oraz MOP (Miejsce Obsługi Podróżnych) w Marcinkowie.

Istniejąca DK16, od Borek Wielkich do skrzyżowania z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK59, na odcinku o długości ok. 13 km została rozbudowana do układu 2×2 oraz dostosowana do parametrów drogi ekspresowej. Zbudowano też około kilometrową, jednojezdniową DK59 od ronda na końcu Zachodniej Obwodnicy Mrągowa do skrzyżowania z S16. Powstał też jednojezdniowy wspólny przebieg DK16 i DK59 o długości ok 2,3 km, od skrzyżowania z S16 do istniejącej DK16/59. W ramach budowy powstały urządzenia ochrony środowiska, w tym cztery przejścia dla dużych zwierząt (trzy górą nad drogą, jedno pod nią), zabezpieczenia akustyczne oraz nasadzenia zieleni. 

Droga ekspresowa nr 16 priorytetowa dla regionu

Droga krajowa nr 16 ma znaczenie międzynarodowe, krajowe i regionalne. Jest to najkrótsza trasa tranzytowa między Berlinem a krajami bałtyckimi oraz główna regionalna droga ze wschodu na zachód, łącząca najważniejsze ośrodki regionalne (Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda), z trasami układu południkowego. Stanowi ona główny kanał transportowy regionu dla firm. Ponadto DK16 stanowi kanał ważnych strumieni ruchu turystycznego jako kręgosłup, do którego podłączone są lokalne drogi biegnące w osi północ-południe. 

Droga 16 to ważny element arterii komunikacyjnych w naszym kraju, łączący wschód z zachodem i łączący ważne ośrodki, ale także ważny korytarz międzynarodowy. Dlatego ważnym jest to, by droga ekspresowa nr 16 stała się dla nas priorytetem

– powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Politycy z regionu obecni na otwarciu mówili o dużym znaczeniu drogi dla regionalnej gospodarki i turystyki.

Bardzo ważna jest kwestia naszych gości – to drugie tyle mieszkańców, którzy rokrocznie nas odwiedzają, dążąc na piękne Mazury. Ale żeby to było bezpieczne i sprawne, konieczna jest dobra komunikacja – dodał senator PSL Gustaw Marek Brzezin.

Bezpieczne, szybkie drogi dają nam po prostu możliwość rozwoju – mówiła wicemarszałek województwa Sylwia Jaskulska.

Ta droga jest nie tylko kręgosłupem rozwoju, ale też poprawą bezpieczeństwa militarnego regionu, dlatego że jesteśmy regionem narażonym na działania państw prowadzących wobec nas działania hybrydowe, wojenne. Dlatego ta droga odegra też na pewno rolę strategiczną – uważa wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król.

Budowa odcinka Borki Wielkie – Mrągowo trwała 3 lata, termin jej był przesuwany.

Według Piotra Kledzika, prezesa firmy PORR, która realizowała inwestycję, budowa była bardzo trudna technicznie ze względu chociażby na potrzebę wymiany gruntu.

Będzie dalsza rozbudowa

Koszt inwestycji na tym odcinku wyniósł ponad 620 milionów złotych. Ale przedstawiciele zarówno Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jak i przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury – zapewniają, że to nie koniec rozbudowy 16 do standardu drogi ekspresowej.

Całość 16 ma liczyć 130 kilometrów. Wszyscy mówią, że to jest kręgosłup Warmii i Mazur. Zgadzam się z tym całkowicie, jest to jedna z kluczowych dróg w naszym regionie i cieszę się, że część tego kręgosłupa właśnie uzdrowiliśmy – twierdzi Marcin Pokojski, dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

GDDKiA ma już sprecyzowane plany dostosowania drogi nr 16 do standardu drogi ekspresowej na odcinku Olsztyn – Biskupiec. Umowa na wykonanie odcinka Barczewo – Biskupiec jest już podpisana, droga ma być gotowa za 3 lata. Wkrótce zostanie również podpisana umowa na odcinek Olsztyn – Barczewo, z czasem realizacji również ok. 3 lat.

Odcinek Biskupiec – Borki Wielkie jest już drogą dwujezdniową i wymaga jedynie niewielkich inwestycji, które dostosują go do standardu drogi ekspresowej. Znacznie większe problemy są z obecnie najdłuższym, bo niespełna 90-kilometrowym odcinkiem Mrągowo – Ełk. Decyzja, czy budować go w wariancie wskazanym przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, który na krótkim odcinku różni się od wariantu preferowanego przez drogowców, ma zapaść do końca sierpnia.

Droga Mrągowo – Ełk jest wpisana do Krajowego Programu Budowy Dróg, którego realizacja jest przewidziana do roku 2033.

Źródło: gov.pl/web/gddkia, gazetaolsztynska.pl