Lepsza infrastruktura, lepsza gospodarka
Czy kolej może być impulsem do rozwoju gospodarczego? Modernizacja linii kolejowej Ostrołęka-Szczytno wskazuje, że odpowiedź brzmi: tak. Inwestycja ta nie tylko poprawi komfort podróżowania, ale może także stanowić bodziec do wzrostu gospodarczego na styku Mazowsza oraz Warmii i Mazur.
Nowe inwestycje na torach
Kolejarze z PKP Polskich Linii Kolejowych nie zwalniają tempa. Po zakończeniu modernizacji linii nr 35 na odcinku Ostrołęka-Chorzele-Szczytno, która kosztowała łącznie niemal 400 mln zł, przyszedł czas na dalsze inwestycje. Spółka podpisała umowę na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla kolejnych prac modernizacyjnych. Koszt tej analizy wynosi ponad 2,5 mln zł, a jej celem jest wskazanie najbardziej efektywnego wariantu rozwoju infrastruktury.
Kolej kluczem do integracji regionów
Zmodernizowana linia kolejowa nr 35 już teraz zapewnia połączenie Mazowsza z Mazurami. Obecnie dziennie kursuje jedna para pociągów na całym odcinku Ostrołęka-Szczytno oraz dwie na krótszej trasie. To jednak dopiero początek. Celem inwestycji jest zwiększenie liczby połączeń, poprawa przepustowości i skrócenie czasu podróży. Ale to nie tylko kwestia pasażerów – nowa infrastruktura ma także ułatwić transport towarowy i logistykę w regionie.
Czy Szymany staną się kluczowym węzłem?
Jednym z ważniejszych punktów analizy jest związanie linii kolejowej nr 35 z linią nr 747 w kierunku przystanku Szymany Lotnisko. Obecnie to kolejowa „ślepa odnoga”, której funkcjonalność jest mocno ograniczona. Eksperci wskazują, że przekształcenie Szyman w przelotowy punkt na trasie Ostrołęka-Szczytno mogłoby znaczenie zwiększyć jego rolę w transporcie pasażerskim i towarowym.
Ten przystanek warto przebudować tak, żeby był przelotowy – uważa Jakub Majewski z fundacji ProKolej. – Poprawiłoby to znacznie perspektywy jego funkcjonowania.
Strategiczne znaczenie inwestycji
Modernizacja linii kolejowej Ostrołęka-Szczytno to nie tylko poprawa komfortu podróży. To także strategiczny krok w kierunku zwiększenia mobilności i atrakcyjności inwestycyjnej regionu. Połączenie ze Szczytnem i dalej z Olsztynem oraz lepsza integracja z lotniskiem w Szymanach mogą wpłynąć na rozwój turystyki i logistyki, a także zwiększyć możliwości eksportowe dla firm działających w regionie.
Inwestycje kolejowe, choć kosztowne, mogą stać się jednym z kluczowych elementów rozwoju gospodarczego regionów. Modernizacja linii Ostrołęka-Szczytno ma potencjał, aby nie tylko ułatwić podróże pasażerom, ale także stworzyć nowe możliwości dla biznesu. Efekty tych zmian będą odczuwalne nie tylko na torach, ale również w działalności lokalnych przedsiębiorców.
Źródło: www.plk-sa.pl, www.olsztyn.wyborcza.pl