Powstanie nowa infrastruktura na Wielkich Jeziorach Mazurskich –  Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał we wrześniu br. umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla dwóch kluczowych inwestycji w ramach projektu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Etap II”.

Inwestycja obejmuje przebudowę Kanału Sztynorckiego oraz Kanału Nidzkiego, które stanowią ważne elementy szlaku żeglownego Wielkich Jezior Mazurskich.

Przebudowa  Kanału Sztynorckiego

Kanał Sztynorcki łączy jezioro Sztynorckie z jeziorem Dargin. Zakres inwestycji obejmuje między innymi:

  • przebudowę umocnień brzegowych na odcinku ok. 545 mb,
  • korektę kształtu i geometrii główek wejściowych,
  • odmulenie koryta kanału i podejść,
  • budowę drabinek ratunkowych oraz nowego oznakowania nawigacyjnego.

Przebudowa Kanału Nidzkiego

Kanał Nidzki łączy jezioro Nidzkie z jeziorem Guzianka Wielka. Zakres inwestycji obejmuje między innymi:

  • rozbiórkę i odbudowę umocnień brzegowych (ok. 405 mb) w technologii stalowej ścianki szczelnej,
  • przebudowę główek wejściowych,
  • odmulenie koryta kanału i podejść,
  • budowę infrastruktury uwzględniającej potrzeby użytkowników, w tym przejścia dla zwierząt i drabinki ratunkowe.

Terminy

Dokumentacje dotyczące przebudowy sporządzi ta sama firma – HYDROINVEST Sp. z o.o. Dokumentacja projektowa dla obu kanałów ma być gotowa w ciągu 17 miesięcy od podpisania umów, natomiast rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na lata 2027–2028.

Rewitalizacja 6,5 km szlaku

Przebudowa Kanału Sztynorckiego i Nidzkiego to część większego projektu modernizacji pięciu kanałów: Popówka, Grajewko, Sztynorckiego, Nidzkiego i Jeglińskiego. Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy prac dla Kanału Grajewko, a dla Kanału Kisajno–Popówka – postępowanie na wybór projektanta. W przypadku Kanału Jeglińskiego trwa przetarg na opracowanie dokumentacji.

Celem projektu jest poprawa żeglowności, bezpieczeństwa i rozwoju infrastruktury wodnej w regionie. Łączna długość modernizowanych umocnień brzegowych wyniesie 6,5 km, a wartość prac szacowana jest na ponad 80 mln zł.

Projekt realizowany jest we współpracy Wód Polskich oraz Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. Dofinansowanie pochodzi z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur na lata 2021–2027 oraz budżetu państwa.

Źródło: www.gizycko.info.