Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontuje odcinek Wielbark – Chorzele, dzięki czemu będzie można wygodnie podróżować koleją pomiędzy Warmią i Mazurami a Mazowszem. Po zakończeniu inwestycji, która wyniesie 21 mln zł, pociągi ponownie połączą m.in. Olsztyn oraz Ełk z Ostrołęką.
PKP zaplanowała prace remontowe i modernizacyjne, dzięki którym pojawi się możliwość przywrócenia ruchu pociągów pasażerskich na odcinku Wielbark – Chorzele. To pozwoli na uruchomienie składów pomiędzy Szczytnem a Ostrołęką, w efekcie czego zostanie przywrócone kolejowe połączenie między województwem warmińsko-mazurskim i mazowieckim.
– Powrót pociągów na trasę, która połączy województwo warmińsko-mazurskie i mazowieckie to konkretny wymiar naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dzięki takim inwestycjom po latach zaniedbań skutecznie łączymy Polskę i Polaków – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Dzięki pracom PKP Polskich Linii Kolejowych SA po ponad 20 latach ponownie udostępnimy całą linię kolejową do pasażerskich przewozów między Ostrołęką a Szczytnem. Remont odcinka Wielbark – Chorzele oraz realizowana obecnie modernizacja linii Chorzele – Ostrołęka przywróci na kolejową mapę połączenie między województwem warmińsko-mazurskim a mazowieckim. Będzie to także istotna trasa na czas przyszłych robót na międzynarodowej linii E-75 Rail Baltica. Odcinek Ostrołęka – Szczytno zapewni alternatywne połączenie do Ełku – tłumaczy Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Prace na trasie Wielbark – Chorzele obejmą wymianę podkładów na długości prawie 3 km i remont 5 obiektów inżynieryjnych: mostów i przepustów. Specjalna maszyna wyreguluje tory na odcinku ponad 21 km linii. Ponadto uporządkowana zostanie zieleń w bliskim sąsiedztwie linii.
Podróżni będą mogli wsiąść do pociągów z wyremontowanych peronów w Wielbarku i Jesionowcu, dodatkowo te obiekty zostaną wyposażone w ławki, wiaty i gabloty informacyjne. Energooszczędne oświetlenie LED zapewni natomiast bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Przebudowa obejmie w sumie 17 przejazdów kolejowo-drogowych.
Po realizacji inwestycji pociągi będą w stanie pokonać odcinek Wielbark – Chorzele z prędkością do 60 km/h, co zapewni sprawny i płynny przejazd w kierunku chociażby Ostrołęki lub Olsztyna czy Ełku. Przywrócenie ruchu na tej trasie planuje się z końcem trzeciego kwartału 2023 roku.
Co więcej, to nie jest koniec planowanych inwestycji kolejowych w tym regionie. Docelowo planowana jest modernizacja całego odcinka, w tym budowa urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Wielbark, co pozwoli sterować nimi z LCS Szczytno i zwiększyć przepustowość odcinka Chorzele – Szymany, a tym samym i całej linii Ostrołęka – Szczytno.
Kolej wraca również na trasie Chorzele – Ostrołęka
Remont trasy Wielbark – Chorzele będzie kontynuacją realizowanych przez PLK SA prac związanych z poprawą dostępności mieszkańców regionu do kolei na styku województwa warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. PKP PLK SA przygotowały nowy tor do sprawnych podróży na blisko 60-kilometrowym odcinku Ostrołęka – Chorzele. Gotowe są już także perony na stacjach Ostrołęka, Grabowo, Jastrząbka, Chorzele oraz przystankach Nowa Wieś, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka i Raszujka.
W nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce montowane są obecnie nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poza tym wybudowane zostały nowe obiekty inżynieryjne, w tym most kolejowy nad Narwią o długości aż 245 metrów oraz 6 mniejszych mostów, 14 przepustów oraz 4 przejścia dla małych zwierząt. W połowie bieżącego roku, po 22 latach przerwy, na linii Ostrołęka – Chorzele wreszcie będą mogły jeździć pociągi.
Źródło: gov.pl