Miasto Olsztyn ogłosiło przetarg na wyłonienie wykonawcy tunelu pod linią kolejową nr 353, między ulicą Lubelską a ul. Zientary-Malewskiej. To jeden pierwszych, ważnych kroków w kierunku lepszego skomunikowania Olsztyńskiego Parku Przemysłowego oraz terenów inwestycyjnych położonych w tamtej części miasta i jeszcze lepszych warunków do inwestowania w Olsztynie.
W ubiegłym roku miasto otrzymało 90 mln dotacji z Polskiego Ładu na zagospodarowanie terenów przemysłowych we wschodniej części miasta (mowa tu m.in. o 65-hektarowym terenie – dawnym torze motocrossowym między ul. Marii Zientary-Malewskiej a ul. Lubelską). Pozwoliło to choć częściowo zacząć realizację planów dotyczących zagospodarowania terenów przemysłowych we wschodniej części Olsztyna obok Jeziora Trackiego.
– Te pieniądze nie pozwolą jeszcze na zbudowanie pełnej infrastruktury, ale zdecydowanie nas do niej przybliżą, między innym komunikując Track z ulicą Lubelską i obwodnicą – mówił wówczas w październiku ówczesny prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.
Tunel czy wiadukt?
Ratusz na początku roku informował, że będzie budowana nowa przeprawa na Zatorze. Wtedy nie było jednak wiadomo, jaką ma przybrać formę – tunelu czy wiaduktu. Początkowo szacowano, że wiadukt mógłby być tańszy, ostatecznie analizy wykazały, że korzystniejsza będzie przeprawa pod, a nie nad torami. Głownie ze względu na istniejącą infrastrukturę kolejową i energetyczną.
Będzie to tunel. Z powodów technicznych, jest to lepsze rozwiązanie w tym miejscu. Konsultowaliśmy to z ekspertami, którzy zbadali możliwości technologiczne, ale też pod kątem finansowy i eksperci mówią, że jednak tunel
– stwierdził prezydent Olsztyna Robert Szewczyk.
Na początku lipca miasto ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie połączenia drogowego od dojazdu do Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi (przy ul. Lubelskiej) do ul. Zientary-Malewskiej. Tunel będzie przebiegał pod linią kolejową nr 353.
Nie tylko tunel. Drogi, rondo, oświetlenie, przebudowa sieci
Zakres prac obejmuje nie tylko liczący 32 m długości tunel, ale również budowę 1,35 km dróg. Ponadto plan zakłada:
- przebudowę odcinka ulicy Zientary Malewskiej – droga powiatowa 1448N wraz z budową ronda,
- budowę ronda w ciągu projektowanej ulicy klasy L,
- budowę dwóch par zatok autobusowych,
- budowę parkingu w obrębie ZGOK,
- przebudowę przepustu,
- budowę odwodnienia,
- budowę oświetlenia ulic i skrzyżowań,
- budowę kanału technologicznego,
- budowę i przebudowę sieci: kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowych, gazowych, elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych,
- wycinkę drzew i krzewów,
- nasadzenia kompensacyjne i roboty związane z przesadzeniem drzew.
Wykonawcy mogą składać oferty do 20 sierpnia na składanie ofert. Miasto szacuje, że koszt inwestycji wyniesie ok. 75 milionów złotych. Sama budowa ma zająć niecałe 3 lata do momentu podpisania umowy.