Na lotnisku w Szymanach został uruchomiony oficjalnie nowy system ILS CAT II, który umożliwia starty i lądowania samolotów w warunkach ograniczonej widoczności. Taki system posiada łącznie z Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury tylko 9 lotnisk cywilnych w kraju, więc jest to duża inwestycja.
Szymany wśród wyróżnionych lotnisk od 7 września
7 września 2023 roku Port Lotniczy Olsztyn-Mazury uruchomił operacyjnie infrastrukturę wybudowaną w ramach unijnego projektu pt. „Dostosowanie Infrastruktury Lotniska Olsztyn-Mazury do wymogów II kategorii systemu ILS”.
Po prawie 3 latach realizacji procesów inwestycyjnych, przygotowania procedur, szkoleń personelu, a także certyfikacji przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz publikacji danych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych AIP, na lotnisku będą mogły odbywać się operacje lotnicze w warunkach ograniczonej widoczności. Tym samym Port Lotniczy Olsztyn-Mazury znalazł się w gronie 9 polskich lotnisk cywilnych umożliwiających wykonywanie operacji lądowania, co najmniej w kategorii II systemu ILS. Sprawne wdrożenie nowej infrastruktury oraz procedur umożliwiła doskonała współpraca z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
Dotychczasowa infrastruktura i procedury lotniska umożliwiały wykonywanie operacji precyzyjnego podejścia i lądowania według wskazań przyrządów w kategorii I, czyli przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 550 metrów, a także przy wysokości decyzji nie mniejszej niż 200 stóp (około 60 metrów). Wysokość decyzji jest związana bezpośrednio z wysokością podstawy, a także stopniem pokrycia nieba przez chmury. Do tej pory operacje startu mogły odbywać się przy wartości RVR nie niższej niż 550 metrów.
Nowy system wyraźnie zwiększa bezpieczeństwo
Rozbudowa oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej i dróg kołowania, podniesienie kategorii systemu ILS do CAT II, a także wdrożenie procedur ograniczonej widzialności pozwoliły na zwiększenie bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych przy niemalże dwukrotnie niższych minimach.
Operacje precyzyjnego podejścia i lądowania według wskazań przyrządów będą mogły odbywać się przy zasięgu widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszym niż 300 metrów, a także przy wysokości decyzji nie mniejszej niż 100 stóp (około 30 metrów). Możliwość bezpiecznego wykonywania operacji lotniczych w takich warunkach znacznie ograniczy sytuacje, w których pasażer nie będzie mógł zrealizować zaplanowanej podróży. Nie powinny również zdarzać się sytuacje przekierowań statków powietrznych na inne lotniska.
System dofinansowany ze środków UE
Inwestycja związana z dostosowaniem infrastruktury lotniczej do kategorii II ILS rozpoczęła się w Szymanach jesienią 2020 roku i realizowana była w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.
Wartość całkowita projektu to ponad 20 mln zł, a kwota dotacji ze środków unijnych to ponad 10 mln zł. Prace związane z dostosowaniem lotniska do kategorii II były wykonywane przy czynnym operacyjnie lotnisku, co pozwalało na jego nieprzerwane funkcjonowanie. – Dzisiaj możemy cieszyć się efektami wielomiesięcznej pracy wielu osób, zarówno z ramienia Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, ale również Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To ważny moment dla naszego lotniska, który umocni jego pozycję na mapie polskich portów lotniczych – powiedział Wiktor Wójcik, prezes zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o., operatora Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury.
Źródło: informacja prasowa Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury