560 minut wystąpień ekspertów z kraju i zagranicy, 550 uczestników, ponad 1000 wyświetleń online i 60 GB transmisji w sieci — to liczby określające sukces pierwszej edycji konferencji #WaMaMarketing. Wydarzenie dostarczyło uczestnikom, solidną porcję wiedzy na temat skutecznego marketingu w dobie cyfryzacji oraz budowania trwałych relacji z klientami.
Jak zauważył w wystąpieniu otwierającym konferencję Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa, Warmia i Mazury to region pozwalający na osiągnięcie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, tzw. work-life balance. Dzięki stuprocentowemu wykorzystaniu środków unijnych i dogodnemu położeniu geograficznemu stajemy się obecnie ogólnopolskim hubem technologicznym, opartym na ośrodkach akademickich, inwestycjach B+R oraz nowoczesnych firmach.
– Promocja gospodarcza wpływa na zwiększenie świadomości i wiedzy zewnętrznych inwestorów na temat dostępności i możliwości gospodarczych, jakie oferuje region warmińsko-mazurski. Dlatego wśród gości zaproszonych na konferencję #WaMaMarketing 2023 znaleźli się charyzmatyczni liderzy i międzynarodowi eksperci, którzy nie przewidują trendów, ale sami je kreują – powiedział Gustaw Marek Brzezin.
Wspomniani przez marszałka prelegenci pojawiali się kolejno na głównej estradzie w gmachu Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie, aby dzielić się z publicznością swą wiedzą i doświadczeniem w ramach dwóch głównych bloków tematycznych, poświęconych mediom społecznościowym oraz nowoczesnym technologiom. W składzie Social Media Team znaleźli się Piotr Bucki, Monika Czaplicka, Michał Sadowski i Andreas Ekström, z kolei drużynę New Technology tworzyli Daniel Levine, Aleksandra Przegalińska, Tomasz Gackowski oraz Tomasz Graszewicz.
– Cyfryzacja niweluje wszystkie dotychczasowe problemy, wynikające z trudnej historii czy oddalenia od głównych metropolii. Wykorzystując siłę social mediów i narzędzia nowoczesnego marketingu, każda, nawet najmniejsza firma, dostaje możliwość realizowania zamówień czy budowania relacji biznesowych na całym świecie – przekonywał Piotr Bucki, ekspert do spraw komunikacji, współpracujący z najlepszymi ośrodkami startupowymi w Polsce i na świecie.
Monika Czaplicka, influencerka i autorka bestsellerowych książek o marketingu internetowym, zaprezentowała praktyczne narzędzia, pomagające w „uwodzeniu klienta” za pomocą mediów społecznościowych. Rozprawiła się również z wieloma mitami, dotyczącymi popularnych, choć w rzeczywistości mało skutecznych, sposobów na przyciągnięcie uwagi konsumentów w sieci.
– Wykorzystując social media w budowaniu potencjału swojego biznesu, nie starajcie się za wszelką cenę dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, a raczej skupcie się na tym, co i w jakiej formie chcecie im przekazać. Na pozycjonowanie danego profilu nie wpływa bowiem liczba wyświetleń kolejnych jego postów, ale liczba interakcji i stopień zaangażowania, w formie komentarzy czy „polubień”, jakie wywołują – tłumaczyła ekspertka.
Michał Sadowski, założyciel Brand24, swoje wystąpienie oparł na siedmiu autorskich sposobach nawiązywania i utrzymywania relacji z klientami w mediach społecznościowych, wypracowanych podczas tworzenia własnej, znanej dziś marki. Radził, aby przedsiębiorcy, niezależnie od branży czy wielkości, kierowali się w swojej cyfrowej aktywności uniwersalnymi, skutecznymi zasadami: priorytetowym rozwojem działu obsługi klienta, monitorowaniem i wyprzedzaniem trendów rynkowych, nieunikaniem publicznej dyskusji o swoich usługach czy produktach.
Szwedzki dziennikarz, pisarz i futurysta — Andreas Ekström, przedstawił słuchaczom szereg fundamentalnych problemów oraz wyzwań, z jakimi mierzą się dziś tak indywidualni użytkownicy internetu, jak i coraz bardziej cyfrowe społeczeństwa na całym świecie.
– Zachęcam do obserwowania i uczestniczenia w globalnej debacie na temat prywatności w sieci, charakteru i sensowności tzw. praw autorskich czy rosnącego wpływu wielkich korporacji na podejmowane przez nas życiowe czy zakupowe decyzje. Przemiany, których jesteśmy właśnie świadkami, ukształtują rzeczywistość wokół nas, nie tylko tę wirtualną, na wiele kolejnych dekad – wyjaśniał Andreas Ekström.
Konferencja #WaMaMarketing miała charakter interaktywny — ponad pół tysiąca gości prowadziło dialog z ekspertami, wyrażając swe opinie czy zadając pytania z wykorzystaniem urządzeń mobilnych oraz w strefie networkingowej. Wynalazki oraz innowacje wypełniły korytarze filharmonii w Olsztynie. Natomiast na scenie, w roli współgospodarza, występował robot — umiejętne wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) przewijało się też w kolejnych wystąpieniach i dyskusjach.
– Nawet dwie na trzy firmy w Polsce już w tej chwili powszechnie wykorzystują AI, niekiedy nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Rozwijające się systemy uczące pomagają prowadzić działania marketingowe, współpracują przy tworzeniu wysokiej jakości treści i grafik, analizują wyniki kampanii czy wspierają działy księgowości – podkreślał Tomek Graszewicz, jeden z najbardziej znanych praktyków AI działających w obszarze kreatywnego tworzenia ze Sztuczną Inteligencją.
Podczas konferencji #WaMaMarketing nie zabrakło również głosu akademickiego — swoją naukową perspektywą ze słuchaczami dzielił się dr hab. prof. UW Tomasz Gackowski, kierownik Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego.
– Już od lat 80. ubiegłego stulecia naukowcy, a za nimi biznes, coraz bardziej interesują się biometrią, czyli mierzeniem tego, w jaki sposób fizjologicznie reagujemy na różne bodźce, co może znaleźć szerokie zastosowanie na przykład w odpowiednim targetowaniu reklam. W naszym laboratorium przeprowadzamy przełomowe eksperymenty w tej dziedzinie z zastosowaniem innowacyjnych urządzeń i metod — elektroencefalografu, okulografów wysokohercowych czy face-trackingu – wyjaśniał profesor.
O wpływie rozwoju sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego na współczesny marketing mówiła również Aleksandra Przegalińska z Akademii Leona Koźmińskiego. Ekspertka skoncentrowała się na tworzeniu i ciągłym ulepszaniu botów, które na przestrzeni ostatniej dekady z często wadliwego i będącego przedmiotem żartów narzędzia stały się jedną z podstawowych form komunikacji z klientami, zapewniającą ich profesjonalną i błyskawiczną obsługę.
– Oczywistą funkcją bota jest pozyskanie od użytkownika jak największej ilości informacji — jednak już nie poprzez zadawanie nużących, formalnych pytań, ale prowadzenie aktywnego dialogu z użytkownikiem w celu określania jego „intentu”. Chatbot musi być wizytówką naszej firmy, a nie narzędziem irytującym i odstraszającym klientów – tłumaczyła ekspertka.
Listę prelegentów zamykał Daniel Levine, dyrektor wykonawczy firmy doradczej ds. trendów Avant-Guide Institute i autor bestsellerowych książek poświęconych marketingowi.
– Z biznesowej perspektywy kluczową rolę odgrywa trafne rozróżnianie trwałych trendów od chwilowej mody. Jedynie rozpoznanie, a najlepiej wyprzedzenie tych pierwszych, umożliwia danej firmie pozostanie na rynku przez wiele lat czy dekad oraz zaistnienie w powszechnej świadomości konsumentów. Możecie również sami kreować trendy, czyli prowadzić działania marketingowe i promocyjne w taki sposób, aby trwale zmienić zachowania zakupowe i emocje klientów – wyjaśniał Daniel Levine.
Wiadomo już, że organizatorzy planują kolejną odsłonę konferencji #WaMaMarketing. Osiągnęła ona bowiem cele, jakie stanowiły główną oś wszystkich prelekcji — przyciągnęła uwagę i zainteresowanie odbiorców, zapewniła solidną dawkę inspiracji, wiedzy oraz praktycznych porad.
– Zaskakująco duża frekwencja i zainteresowanie ogólnopolskich mediów wskazują, że wydarzenie trafiło w potrzeby i oczekiwania społeczności Warmii i Mazur. Lokalni przedsiębiorcy dzięki zdobytym tu umiejętnościom będą mogli wykorzystać je do rozwoju swoich biznesów, a tym samym — wzmocnienia potencjału całego regionu – zauważył marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
Informacje o wydarzeniu oraz archiwum transmisji znaleźć można na stronie internetowej konferencji.
Konferencja #WaMaMarketing realizowana jest w ramach projektu „Promocja Gospodarcza Warmii i Mazur 2020+” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.