Już niebawem ruszają kolejne inicjatywy programu gospodarczego towarzyszącego udziałowi Polski w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju. Oferta składa się z 13 narzędzi wsparcia, skierowanych do polskich przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać biznes w krajach Zatoki Perskiej, wykorzystując udział Polski w tym największym promocyjno-wystawienniczym wydarzeniu na świecie.
Pierwsza z inicjatyw – program Go to Brand Expo 2020 realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości – startuje już 27 stycznia.
Expo 2020 w Dubaju, które ze względu na pandemię koronawirusa zostało przełożone o rok i potrwa od 1.10.2021 do 31.03.2022, będzie jedną z pierwszych na tak ogromną skalę imprez o charakterze stacjonarnym. Organizatorzy spodziewają się 18 milionów gości, którzy złożą 25 milionów wizyt.
Program gospodarczy to kluczowy element polskich przygotowań do Expo 2020 w Dubaju. Głównym celem przedsięwzięcia jest promocja gospodarcza polskich firm oraz wsparcie w nawiązaniu i utrzymywaniu relacji biznesowych z partnerami na Bliskim Wschodzie. To założenie wynikające wprost z Koncepcji Programowej udziału Polski w Expo 2020 w Dubaju, która została przyjęta przez Radę Ministrów w 2018 roku oraz potwierdzona poprzez aktualizację w grudniu 2020 roku.
– Komponując program gospodarczy, dążyliśmy do tego, by stał się dla polskich przedsiębiorców impulsem do realizacji aspiracji eksportowych. Ofertę współpracy kierujemy zarówno do małych i średnich przedsiębiorstw, jak i dużych korporacji. Wydaje się, że w nadchodzącym roku nie będzie lepszego kontekstu do promocji biznesu na rynkach arabskich. Expo 2020 w Dubaju staje się parasolem dla wielu inicjatyw – od dyplomatycznych, przez gospodarcze, naukowe, aż po kulturalne. Na wszystkich tych płaszczyznach budujemy wielobarwny przekaz o naszym kraju, który będziemy prezentować w Pawilonie Polski oraz podczas wielu wydarzeń, które zaplanowaliśmy na pół roku Wystawy. Ich zwieńczeniem będzie Dzień Polski oraz Forum Gospodarcze Polska-Zjednoczone Emiraty Arabskie (6–7 grudnia 2021 r.) – mówi Adrian Malinowski, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju.
Propozycja wsparcia jest kierowana w szczególności do branż, które zostały zidentyfikowane jako branże o największym potencjale eksportowym na rynki Bliskiego Wschodu, tj. sprzęt medyczny, kosmetyki, „Moda Polska” (odzież, obuwie, galanteria, sektor jubilerski), IT/ICT, gamedev, meble, biotechnologia i farmaceutyki, usługi prozdrowotne, polskie specjalności żywnościowe, branża budowlana, jachty i łodzie rekreacyjne, zielone technologie, turystyka, mobilność i elektromobilność.
Oferta dla przedsiębiorców została przygotowana we współpracy z wieloma instytucjami, m.in. Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii, Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, a także Urzędami Marszałkowskimi. Zestaw narzędzi obejmuje wsparcie promocyjne, organizacyjne i finansowe, dając również możliwość poszerzenia wiedzy nt. rynków arabskich oraz okazję do nawiązania kontaktów biznesowych. Szczegóły programu gospodarczego będą na bieżąco prezentowane na stronie www.expo.gov.pl.
– Zbliżająca się Wystawa Światowa w Dubaju to dla polskich MŚP szansa, by zaistnieć na światowych rynkach. Stąd idea wsparcia promocji polskich marek w sprawdzonej już przez przedsiębiorców formule konkursu Go to Brand – mówi Marcin Czyża, wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Ambasador udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju. – Konkurs, z którym startujemy 27 stycznia, jest jednym z najważniejszych elementów Programu Gospodarczego towarzyszącego udziałowi Polski w tegorocznym Expo. To dla naszych firm szansa na pokonanie trudności wywołanych pandemią przez znalezienie nowych rynków zbytu, pozyskanie partnerów biznesowych oraz budowanie silnych i trwałych relacji handlowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i regionie Zatoki Perskiej – dodaje Marcin Czyża.
13 inicjatyw programu gospodarczego
- Go to Brand Expo 2020
Program realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, który daje przedsiębiorcom możliwość uzyskania wsparcia finansowego na promocję marek produktowych, między innymi podczas Wystawy Światowej EXPO w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach konkursu wynosi 50 mln zł. Ogłoszenie konkursu już 27 stycznia 2021 r. Wnioski będą przyjmowane od 26 lutego do 29 marca 2021 roku.
Szczegóły: www.parp.gov.pl.
- Program partnerski
Program partnerstwa komercyjnego dla firm prywatnych. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w całej historii udziału Polski w Wystawach Światowych, które angażuje firmy w charakterze Partnerów-Sponsorów Wydarzeń, Partnerów Wyposażenia Pawilonu Polski, oraz Partnerów Wydarzeń Branżowych. Do tej pory nawiązaliśmy współpracę z kilkudziesięcioma firmami. Trzecia edycja programu ruszy w pierwszym kwartale 2021 roku.
- Forum Gospodarcze Polska – ZEA
Kulminacyjny moment całego programu gospodarczego, zaplanowany na 6 grudnia 2021 roku (w sąsiedztwie Dnia Polski, który odbędzie się 7 grudnia 2021 roku). Udział w wydarzeniu zapowiedzieli przedstawiciele najwyższych władz państwowych. W programie zaplanowano m.in. podpisanie umów dwustronnych, panele biznesowe, sesje biznesowe b2b. Do udziału w wydarzeniu zapraszamy m.in. przedsiębiorców korzystających ze wsparcia w ramach programu Go to Brand Expo 2020.
- Rezerwacja przestrzeni na spotkania biznesowe
Polskim przedsiębiorcom udostępniamy możliwość organizacji spotkań biznesowych w Pawilonie Polski. Poprzez proste narzędzie online na stronie www.expo.gov.pl będzie możliwość rezerwacji przestrzeni biznesowych: salonu VIP oraz sali konferencyjnej na 70 os. System rezerwacyjny zostanie uruchomiony w pierwszym kwartale 2021 r.
- Webinaria
Przedsiębiorców, którzy pragną poszerzyć wiedzę o warunkach ekspansji zagranicznej w krajach Zatoki Perskiej zapraszamy do uczestnictwa w spotkaniach on-line. Cykl webinariów będzie realizowany w II i III kwartale 2021 roku.
- Raporty branżowe
Z myślą o partnerach biznesowych z całego świata zainteresowanych współpracą z polskimi przedsiębiorcami, opracowujemy raporty branżowe, które złożą się na kompleksową prezentację branż i firm z największym potencjałem eksportowym na rynki Bliskiego Wschodu. Raporty będą prezentowane na stronie expo.gov.pl oraz podczas wydarzeń gospodarczych towarzyszących Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju.
- Komisja Gospodarcza Polska-ZEA
Wydarzenie, którego celem będzie ożywienie relacji gospodarczych między ZEA a Polską. Komisja została powołana na podstawie umowy o współpracy gospodarczej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, podpisanej 22 kwietnia 2012 r. Dotychczas odbyły się dwa posiedzenia Komisji – ostatnie w Abu Dhabi w dniach 29–30.04.2015 r. Wydarzenie odbędzie się w Polsce przed rozpoczęciem Wystawy Światowej.
- B2B App Expo
Organizator Wystawy oferuje przedsiębiorcom z całego świata możliwość korzystania z aplikacji, umożliwiającej nawiązanie kontaktów biznesowych z partnerami z całego świata. Aplikacja będzie dostępna od marca 2021 roku.
Szczegóły na stronie organizatora Expo 2020 Dubai: www.expo2020dubai.com.
- Stoiska narodowe na targach branżowych w ZEA
Zarówno przed, jak i w trakcie i po Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju planowany jest udział Polski w najważniejszych wydarzeniach targowych na terenie ZEA, m.in. Arab Health, Gulfood, BIG 5, Gitex, Dubai Boat Show, Beauty World Middle East, Hotel Show, Bride Show. Przedsiębiorcy chcący uzyskać dofinansowanie na udział w targach branżowych, na których Polska będzie miała własne stoiska narodowe, mogą wziąć udział w programie Go to Brand Expo 2020.
Lista targów dostępna jest tu: www.gov.pl.
- Polish Games Show
Potencjał polskiej branży gamedev, zarówno w ujęciu komercyjnym, jak i artystycznym, zaprezentujemy podczas Expo 2020 w Dubaju w ramach tygodniowego cyklu wydarzeń, obejmującego zarówno prezentację polskich gier, producentów, jak i konkursy czy warsztaty z projektowania gier. Szczegółowe możliwości udziału w tej inicjatywie zostaną przedstawione wkrótce. Wydarzenie odbędzie się na początku marca 2022 r.
- Zamówienia publiczne
Zachęcamy do udziału w przetargach związanych z przygotowaniem udziału Polski w EXPO 2020 w Dubaju. W latach 2021–2022 do zakontraktowania usługi o wartości ok. 25 mln zł. Zapraszamy do śledzenia Biuletynu Informacji Publicznej PAIH: www.paih.gov.pl.
- Wsparcie regionalne
Program regionalny towarzyszący udziałowi Polski w Expo 2020 w Dubaju tworzony jest we współpracy z 10 urzędami marszałkowskimi: Podlaskie, Dolnośląskie, Warmińsko-Mazurskie, Podkarpackie, Lubelskie, Lubuskie, Pomorskie, Śląskie, Łódzkie, Kujawsko-Pomorskie. Każdy z nich przygotowuje tygodniową ekspozycję w strefie wystaw czasowych Pawilonu Polski.
- Tygodnie tematyczne
Na 6 miesięcy Wystawy organizator zaplanował 10 tygodni tematycznych: Kosmos, Klimat i bioróżnorodność, Rozwój miast i wsi, Tolerancja i inkluzywność, Wiedza i nauka, Podróże, Globalne cele zrównoważonego rozwoju, Zdrowie i uroda, Żywność, Woda. Wizytę na Expo 2020 warto zaplanować w terminie odpowiadającym tematycznie obszarowi biznesowemu.
Informacja pochodzi ze strony expo.gov.pl.