Władze Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna (WMSSE) przedstawiły koncepcję utworzenia w Olsztynie nowoczesnego terminalu intermodalnego / portu lądowego, który ma służyć jako centralny punkt przeładunku towarów dla przedsiębiorstw z regionu. Celem przedsięwzięcia jest poprawa logistyki, rozwój transportu kolejowego i wsparcie lokalnej gospodarki.
Dlaczego właśnie Olsztyn?
Wybrana lokalizacja wynika z dobrze rozwiniętej infrastruktury kolejowej i dogodnego położenia: w pobliżu planowanego portu lądowego znajdują się ważne węzły komunikacyjne — m.in. droga ekspresowa S16, obwodnica Olsztyna, a także bliskość lotniska w Szymanach. Taka lokalizacja ma sprzyjać integracji transportu samochodowego, kolejowego i lotniczego.
Planowany teren inwestycji to część większej działki — około 7,5 ha z 15-hektarowej nieruchomości, o której nabycie od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa ubiega się WMSSE.
Co miałby zaoferować port lądowy?
Nowy terminal intermodalny ma umożliwiać efektywny przeładunek towarów — w szczególności materiałów produkcyjnych i logistycznych — z transportu kolejowego na samochodowy i odwrotnie. To pozwoliłoby lokalnym firmom na szybsze i tańsze dostawy, lepszą dystrybucję, a jednocześnie odciążyć drogi publiczne i promować transport kolejowy.
Projekt suchego portu, zainspirowany zasygnalizowaniem przez firmę Michelin potrzeby zlokalizowania w okolicach Olsztyna terminalu intermodalnego, obejmuje budowę obiektu, który umożliwi efektywną przeładunek towarów między różnymi środkami transportu. Istniejąca infrastruktura kolejowa w pobliżu zakładów Michelin stwarza idealne warunki do realizacji tego przedsięwzięcia. Bocznica miałaby się znaleźć poza obszarem fabryki.
Znaczenie dla regionu i gospodarki
Jeśli inwestycja zostanie zrealizowana, port lądowy w Olsztynie może stać się kluczową infrastrukturą logistyczną dla całego województwa warmińsko-mazurskiego. Usprawnienie łańcuchów dostaw, łatwiejszy dostęp do transportu towarowego oraz lepsza integracja różnych środków transportu mogą przyciągnąć nowych inwestorów, a także zwiększyć konkurencyjność lokalnych firm.
Dodatkowo rozwój terminalu wpisuje się w szerszy kontekst transformacji transportu — większy udział kolei i efektywnej logistyki to krok w stronę redukcji emisji, zrównoważonego rozwoju i obniżenia obciążenia dróg publicznych.
Wyzwania i formalności
Realizacja projektu wymaga zmiany przeznaczenia gruntów — z rolnych na przemysłowe; WMSSE złożyła już odpowiednie wnioski do planu zagospodarowania przestrzennego.
Koszt inwestycji oszacowano wstępnie na około 100 mln zł, a część środków ma pochodzić z funduszy zewnętrznych, w tym potencjalnie z Unii Europejskiej.
Budowa terminalu miałaby także wymagać zapewnienia odpowiedniej infrastruktury: dwie suwnice, drogi dojazdowe, bocznicę kolejową, zaplecze magazynowe i logistyczne oraz procedury operacyjne zgodne z wymaganiami — by mógł działać jako nowoczesny port lądowy o funkcjach zarówno regionalnych, jak i krajowych.
Perspektywy i znaczenie dla mieszkańców
Dla mieszkańców Olsztyna i regionu planowany terminal to przede wszystkim szansa na:
- pojawienie się nowych miejsc pracy (magazyny, logistyka, usługi towarzyszące),
- poprawę warunków przedsiębiorczości dla firm lokalnych i przemysłowych,
- zmniejszenie natężenia transportu ciężarowego przewożonego drogami — co może przełożyć się na mniejsze utrudnienia komunikacyjne, hałas i zanieczyszczenia,
- wzmocnienie pozycji Olsztyna jako ośrodka logistycznego i gospodarczego w północno-wschodniej Polsce.
Dla firm — korzyści w postaci szybszej, tańszej i elastyczniejszej logistyki, co może przekładać się na wzrost konkurencyjności i możliwości rozwoju.
Pomysł budowy portu lądowego / terminalu intermodalnego w Olsztynie to znaczący sygnał rozwojowy dla całego regionu Warmii i Mazur. Jeśli plan zostanie zrealizowany — może to być jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat, przyciągająca inwestorów, tworząca miejsca pracy i wzmacniająca logistyczne zaplecze województwa.
Ostateczny sukces zależy jednak od sprawnego przeprowadzenia formalności — zmiany planów zagospodarowania, pozyskania finansowania, a następnie budowy oraz zbudowania realnej sieci współpracy z przedsiębiorstwami lokalnymi.
Źródła informacji:
https://finanse.wp.pl/duza-inwestycja-na-polnocy-chca-zbudowac-suchy-port-7225659364821536a
https://olsztyn.wyborcza.pl/olsztyn/7%2C48726%2C32421435%2Cujawniamy-plany-budowy-portu-ladowego-dla-olsztyna-i-regionu.html
Źródło zdjęcia: © East News | MAREK BAZAK
>




