Po długim okresie analiz i konsultacji, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oficjalnie wskazała wariant przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna. Spośród kilku rozważanych tras, jako optymalne rozwiązanie wybrano tzw. wariant żółty.

Wariant żółty – najlepszy wybór dla regionu

Podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu poprzedziły szczegółowe analizy, w tym badania wpływu na środowisko, ocenę kosztów realizacji oraz konsultacje społeczne. Ostatecznie wariant żółty uzyskał największe poparcie zarówno ze strony ekspertów, jak i lokalnych samorządów.

Ostatecznie jako rekomendowany wskazano wariant O2 w korytarzu zachodnim. Ma on długość 15 km. Początek obwodnicy zlokalizowany jest na końcu obwodnicy Spręcowa. Natomiast jej koniec przewidziany jest na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w okolicach istniejącego skrzyżowania z ul. Sielską w pobliżu m. Kudypy. 

Planowana obwodnica Olsztyna i Dywit stanowić będzie część drogi krajowej nr 51 i dopełni układ drogowy, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy południowej w ciągu DK16. Droga krajowa nr 51 jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w województwie warmińsko-mazurskim, który komunikuje takie miejscowości jak Bartoszyce, Lidzbark Warmiński, Dobre Miasto, Dywity, Olsztyn i Olsztynek. W rejonie węzła Kudypy na przebudowywanym odcinku drogi krajowej nr 16 przewidziana jest rezerwa terenu pod budowę Obwodu Utrzymania Drogi (OUD). OUD stanowi zaplecze techniczne i osobowe dla kompleksowej obsługi technicznej oraz utrzymania obwodnicy. 

Swoje wsparcie dla tej trasy wyrazili prezydent Olsztyna oraz wójtowie gmin Gietrzwałd i Jonkowo, którzy podkreślili, że to rozwiązanie pozwoli na efektywne odciążenie ruchu w centrum miasta oraz poprawę komunikacji w regionie. Wariant żółty jest najlepszy pod względem transportowym, funkcjonalnym i środowiskowym.

Cel inwestycji – poprawa infrastruktury i komfortu mieszkańców

Północna obwodnica Olsztyna ma stanowić kluczowy element infrastruktury drogowej w województwie warmińsko-mazurskim. Jej budowa pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza obszar śródmieścia, co przełoży się na większe bezpieczeństwo, zmniejszenie korków oraz poprawę jakości powietrza w mieście. Ponadto inwestycja zapewni lepszą dostępność komunikacyjną dla przedsiębiorców i mieszkańców, co może przełożyć się na rozwój gospodarczy regionu.

Cele inwestycji: 

  • przejęcie ruchu tranzytowego z obecnego, obciążonego ruchem miejskim układu ulic, położonego wśród gęstej zabudowy mieszkaniowej, 
  • poprawa przepustowości i warunków ruchu na sieci dróg w Olsztynie i Dywitach, 
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, 
  •  poprawa warunków życia mieszkańców Olsztyna i Dywit, 
  •  dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz południowej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16, 
  • zwiększenie atrakcyjności gospodarczej Olsztyna i okolic. 

Co dalej? Kolejne etapy realizacji

Wybór optymalnego wariantu trasy to dopiero początek długiego procesu inwestycyjnego. Kolejne kroki obejmują szczegółowe prace projektowe, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz zabezpieczenie finansowania. GDDKiA zapowiada, że w najbliższych miesiącach będą prowadzone dalsze działania mające na celu jak najszybsze rozpoczęcie budowy.

Zainteresowanie inwestycją jest ogromne, zarówno wśród mieszkańców, jak i przedstawicieli biznesu, którzy liczą na poprawę infrastruktury transportowej. Realizacja budowy przewidziana jest na lata 2029-2031. i będzie miała istotne znaczenie dla przyszłości Olsztyna i okolicznych miejscowości.

Decyzja o wyborze przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna to krok milowy w rozwoju infrastrukturalnym regionu. Dzięki temu przedsięwzięciu poprawi się płynność ruchu, komfort życia mieszkańców oraz atrakcyjność inwestycyjna Olsztyna. Teraz pozostaje czekać na dalsze etapy realizacji i liczyć na sprawną oraz terminową budowę tej strategicznej drogi.

Źródło: http://www.gov.pl/web/gddkia-olsztyn/obwodnica-olsztyna-i-dywit-coraz-blizej-realizacji