Ok. 6 mld zł będzie kosztowała modernizacja 100 km odcinka linii kolejowej na trasie Białystok-Ełk.
Największy przetarg w historii
– To największy przetarg w historii– poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas ogłaszania przetargu na ten odcinek Rail Baltica oraz podkreślił, że to „największy w historii modernizacji” Polskich Linii Kolejowych przetarg na przebudowę linii kolejowej.
Przedsięwzięcie realizowane jest przez PKP PLK CRI. Linia z Białegostoku do Ełku jest częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica i ma być wybudowana w standardzie dwutorowym. Na ok. 80% trasy prędkość będzie dochodzić do 200 km/h, na pozostałych będzie to 160 km/h. Obecnie na tej trasie pociągi pasażerskie jeżdżą z maksymalną prędkością 100 km/h. Zmodernizowanych zostanie 8 stacji i 10 przystanków osobowych, gdzie zostanie zainstalowany system szybkiej informacji pasażerskiej, a infrastruktura będzie odpowiadać dzisiejszym standardom.
Z Białegostoku do Ełku w 55 minut
– Po modernizacji, której zakończenie jest zaplanowane na 2029 r., przejazd z Białegostoku przez Mońki i Grajewo do Ełku będzie błyskawiczny, bo tę trasę pociąg pokona w 55 minut. To bardzo znaczące dla rozwoju województwa, a też dobrze, że ministerstwo stawia nie tylko na połączenia Białegostoku z Warszawą, ale też te wewnątrz regionalne – powiedział Bogdan Dyjuk, członek zarządu województwa podlaskiego.
– To będzie zmiana bardzo zasadnicza, ponieważ skróci czas przejazdu o ok. pół godziny – dodał minister infrastruktury.
Inwestycja jest elementem Rail Baltica, czyli budowanej linii kolejowej będącej elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, łączącej Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki. Planowana Rail Baltica w Polsce to 374 km trasy kolejowej.
Źródło: gospodarkamorska.pl, gazetaolsztynska.pl